אביגיל פריד | אשר הביא הגשם
Avigail Fried | WHAT THE RAIN BROUGHT

Thu Oct 31 2024 17:30:00 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
"אשר הביא הגשם", תערוכתה החדשה של אביגיל פריד, נוצרה במהלך השנה האחרונה בצל אירועי הזמן, כסדרה של ציורי סף החושפים מצב מנטלי של התפרקות וגלישה אסוציאטיבית הלוכדים את כל החושים.
בציורים החדשים הרב שכבתיים, גדושי הצבע החומרי, אביגיל פורצת את הנוסחה הטובה של הציור המובנה, פורמת את הסדר של הגריד ושל הצורה וחושפת מירקם כאוטי – פנימי לחווית הציור. ציור מהתבוננות נפגש בציור אורגני, חופשי ומופשט. התשתית המובנית של הקומפוזיציה נתקלת בפרץ ציורי רגשי, צבעוני וגדוש, שלעתים אף חורג ודיסהרמוני. אביגיל מעמתת את המודלים המודרניסטיים של הציור הנכון, המובנה והמאוזן מהם צמחה, עם ולמול ניסיוניות ספונטנית וגדושה שלא תמיד מותאמת, כי אם לפעמים גם מטרידה ומפריעה לסדר הטוב של הציור ולשלמות הנוסחה המאוזנת.
יש בציורים מן הפסטורלי והאידיאי, מן הנשגב והאינסופי, רגעי התבוננות בטבע ובצמיחה, השראה ממקורות הציור המודרניסטי. אך מבעד לשכבות הצבע החומרי הנערמות כאימפסטו עבה מבצבצים סימנים, עכבות ושרידים של שכבות ציור אקספרסיבי, משתלח ודרמטי. ניכרים לעין ניגודים דיסהרמוניים המשנים את הפונקציה של הגריד והנחת הצבע. הציור הופך לעדות סובייקטיבית, רגשית של חוויה בזמן הווה, של תהליך השתנות, לא מוגדר, שואף להתקיים. קטעי ציור פסטורליים מתפרקים לכדי חוויה כאוטית, גדושה, אקספרסיבית, ואילו קטעים אחרים חופשיים, פולשניים, מתפרצים לתוך הסדר של הגריד, מייצרים הפרעה בשלמות, שיבוש, התרסה.
הפלטה הצבעונית וכתב היד נעים בין התפעמות, וירטואוזיות לבין ערעור וויתור על נקודת השיא של הציור. שימוש בשפות ציוריות שונות ללא סדר, הנחת הצבע, לעתים תזזיתית, השימוש באור טבעי ומלאכותי בו זמנית, יוצרים קו תפר בין אמון במדיום והתמסרות לאתגר של הציור למול התרופפות של המשמעת המונחת ביסודו.
בסידרה עזה זו אביגיל בודקת שוב את גבולות המדיום, צוללת באופן אחר לעומק הציור. היא מוותרת על הנוסחה השלמה המאוזנת ומאתגרת את השליטה שלה במדיום. בשפה שיצרה עד כה, היא מתמסרת לתהליך ציור שמשתמש במנגנוני השיבוש וההפרה ככח הבעה המייצר מתח וצרימה ומערערת על האיזון והשליטה הציורית הוירטואוזית שלה. היא פועלת באופן בלתי אמצעי ומאפשרת לציור לקרות, להיות, לצוף ולשקף. כאב ויופי, הלל וזעקה נפגשים בין השכבות הרבות המכסות ומגלות, חושפות ומוחקות. חושניות ציורית ויד בוטחת מחד, מול פואטיקה של שבר, שיבוש והפרעה מאידך, מחדדים את קו התפר בין האידיאה לקריסתה. כך מודגשת המגבלה, כשל הייצוג של השפה, התפרקותו של סדר הציור התרבותי הקלאסי הנוכח בבסיס הציור של אביגיל כנקודת מוצא ואחיזה. מתוך כל נקודות השבר הללו הציורים החדשים חושפים יותר ויותר את קולה האישי הייחודי מחד, ואת הכנות והאומץ שבוויתור על שלמות ציורית, למען חשיפה וביטוי של רבדים עמוקים ובלתי פתורים.
אתי אברג'ל
_________
What the Rain Brought, Avigail Fried's newest exhibition, was assembled over the course of the last year in the shadow of the tragic events that marked such a turbulent period. This is a series of essential paintings comprised of diffusion and flowing association, while capturing an array of senses and sensations. In these new multi-layered paintings, infused with corporeal colors, Avigail disassembles traditional formulas of structured painting, unravels the customed order of grid and form and exposes underneath a chaotic experiential texture integral to the painting.
Creating from observation engages with organic, unfettered, abstract composition. The structured organization of the work encounters an emotional, colorful, overflowing burst of painting, at times approaching the divergent and disharmonious. Avigail contrasts the modernist models of the conventional, controlled and uniform painting in which she was trained, with and against a spontaneous and exuberant experimentalism not always congruent, but even disrupting the projected composition of the painting, thus rivalling the comprehensive, balanced formulation.
The paintings encompass the pastoral and the idealistic; inspired by the sublime and the infinite, moments of observation of nature and growth correspond with the origins of modernist painting. Amidst the coatings of tangible paint piled up in layers of thick impasto, there emerge signs, traces and remnants of intense vigor and drama. Discordant, contrasting variations come into view, altering the grid's function as well as that of the color placement. The painting serves as a subjective, emotional testimony to an experience in the present tense; a process of developing, yet undefined, striving to become. Scenes of pastoral painting deconstruct into a tumultuous, scaturient, expressive engagement, while contending with instances of free, protruding explosions of the ordered framework, creating disruption, incohesion and defiance.
The color palette, along with the stroke of the hand, fluctuate between passionate virtuosity and minimizing the climax of the painting. The non-systematic adoption of disparate pictorial languages, the oftentimes feverish application of color, the comingling of natural and artificial light, forge a seam joining together faith in the medium and adherence to the challenge of the painting on the one hand, and liberation from foundational discipline on the other.
In this powerful series, Avigail once again contests the limits of the medium by diving deep into the substratum of the painting. She foregoes the outright formulaic balance, opting rather to exact her mastery of the scheme. In the language she has thus far created, Avigail devotes herself to a process employing mechanisms of disruption and violation as forceful expressions producing tension and dissonance that compete with her virtuoso painterly balance and control. She works unreservedly, allowing the painting to happen, to become, to emerge and reflect. Pain and beauty, adoration and distress, reconcile amidst the many layers that shroud and reveal, disclose and withdraw. Pictorial sensuality and an assertive hand contend with broken poetics evoking disorder and disarray, and together sharpen the seam line between the idea and its disintegration.
By means of this method, emphasis is placed on the limitations and constraints of the linguistic representation of painting. The disassembling of the classical cultural order, ever-present at the base of Avigail's work, serves as its cohesive point of departure. Rising out of these moments of contravention, Avigail's new paintings increasingly reveal her unique personal voice, informed by courageous authenticity eschewing pictorial definiteness for the sake of exposing and expressing deep, unresolved layers.
Eti Abergel, October 2024